Press Release - Rinus Roelofs onthult gigantisch beeldhouwwerk gemaakt met 3D printen

Gigantisch beeldhouwwerk onthuld

Rinus Roelofs noemt zichzelf een ‘digitaal beeldhouwer’: hij creëert beeldhouwwerken op een computer. Roelofs is al meer dan 20 jaar een pionier op dit vlak. Hij is ook een wiskundige, en zijn creaties zijn geïnspireerd door wiskundige structuren.

Veel van Roelofs ideeën zijn geometrisch zo complex, dat deze moeilijk praktisch realiseerbaar zijn, zeker met traditionele productiemethoden. Roelofs was een vroege gebruiker van 3D printen voor zijn werk. De meeste 3D printers zijn echter niet in staat objecten te produceren die groot en stevig genoeg zijn voor publieke opstelling in de openlucht, zoals in een museumtuin.

3Dealise, het industriële 3D print en 3D engineering bedrijf, werkt al enige tijd samen met Roelofs om zijn ideeën tot leven te brengen. 3Dealise heeft eerst 400 mm hoge prototypes van twee ontwerpen gemaakt voor Roelofs, om te tonen wat er mogelijk is. Toen werd de uitdaging aangegaan om een 2,3 meter hoge ‘knoopzuil’ voor Roelofs te maken. De vorm werd door Roelofs omschreven als ‘een buis die in de knoop zit, op een onconventionele manier’.

Roelofs heeft het beeldhouwwerk vandaag op de RapidPro vakbeurs onthuld voor een publiek van enthousiastelingen en pers. Het was voor het eerst dat Roelofs het beeldhouwwerk zelf zag, en hij was verrukt om eindelijk een levensgrote versie te zien van het idee dat hij zo veel jaren geleden al bedacht. De sculptuur is 2,3 meter hoog en gemaakt van circa 600 kg ijzer.

Technologie

3Dealise gebruikt een twee-staps-proces om grote objecten te produceren. Eerst print een gigantische 3D printer, die producten tot het formaat van een telefooncel (bouwvolume 1800 x 1000 x 700 mm) binnen 24 uur kan printen, een zandvorm voor metaal gieten. Zandvormen kunnen als Lego blokken gestapeld worden om nog grotere vormen te maken. Het gebruik van 3D printen in deze stap maakt ‘vormvrijheid’ mogelijk, evenals andere voordelen van 3D printen.

Vervolgens wordt met behulp van de 3D geprinte zandvorm een metalen gietstuk gemaakt. Deze tweede stap gebruikt een traditioneel gietproces, en daarmee wordt hoogwaardig materiaal met bekende materiaaleigenschappen geproduceerd, dat zo nodig voorzien kan worden van een materiaal certificaat zoals Lloyds 3.1.

Kunstenaar Rinus Roelofs gaf deze toelichting: “Ik had de idee voor dit kunstwerk al heel lang, en pas eind jaren '90 was de software hoogwaardig genoeg om het te kunnen ontwerpen. Sindsdien heb ik geprobeerd het ook te realiseren, en dat was niet eenvoudig. Eerst heb ik een versie gemaakt met digitaal gezaagde plakken hout. Een kleine versie in kunststof 3D printen werd enkele jaren terug mogelijk, en nu is er voor het eerst een levensgrote versie zoals het stuk bedoeld was.

Directeur Roland Stapper van 3Dealise gaf de volgende toelichting: “Deze nieuwe technologie is belangrijk om twee redenen:

Allereerst toont het aan dat ‘ontwerpvrijheid’ beschikbaar is voor grote objecten, zoals dit 2,3 meter hoge kunstwerk. 3D printen wordt vaak geassocieerd met relatief kleine stukken, maar de voordelen zijn evengoed beschikbaar voor grote delen. Een universum van nieuwe ontwerpmogelijkheden wordt hiermee geopend voor kunstenaars en ontwerpers.

Ten tweede, omdat deze technologie in staat is om grote metalen objecten te maken, is aangetoond dat structureel stevige en vandaalbestendige objecten kunnen worden gemaakt met 3D printen. Dit is essentieel voor opstelling van kunstwerken in de openlucht.

Thumb_CK_and_Rinus_Roelofs     Thumb_Giant_cylindrical_knot
Links: Rinus Roelofs (midden rechts) en zijn ‘knoopzuil’ en het 3Dealise team op de RapidPro vakbeurs vandaag
Rechts: De ‘knoopzuil’ die vandaag onthuld werd op de RapidPro vakbeurs

Thumb_CK_and_3Dprinter_at_3Dealise     Thumb_CK_cross_section
Links: De ‘knoopzuil’ en de gigantische 3D printer bij 3Dealise
Rechts: Dwarsdoorsnede van de ‘knoopzuil’ die de interne complexiteit laat zien
Full size images on request.

UNSERE VISION: DIE NÄCHSTE REVOLUTION IM PRODUKTIONSBEREICH

Freiheit des Entwurfs