Press Release - Gigantische 3D printer maakt vormvrijheid in beton mogelijk

Gigantische 3D printer maakt vormvrijheid in beton mogelijk

Architecten klagen al heel lang dat beton hun ideeën in platte en hoekige vormen forceert, die ongeschikt zijn om hun creativiteit tot leven te brengen. Grootschalig 3D printen maakt nu vormvrijheid in beton mogelijk, waardoor de ware creativiteit van architecten de vrijheid krijgt.

3Dealise, het industriële 3D printing en 3D engineering bedrijf, en bouwbedrijf Bruil hebben hun krachten gebundeld om technologie te ontwikkelen die 'freedom of design' en andere voordelen van 3D printen mogelijk maakt voor grootschalige beton constructies. Een voorbeeld van een 1,6 m hoog getordeerd H-profiel is te bewonderen op de GEVEL 2015 beurs deze week.

Technologie

3Dealise gebruikt een enorme 3D printer, die producten tot het formaat van een telefooncel (bouwvolume 1800 x 1000 x 700 mm) binnen 24 uur kan printen, om mallen voor beton te maken. Mallen kunnen als Lego gestapeld worden om grotere vormen te realiseren. De mallen krijgen een speciale behandeling om later scheiding van het beton mogelijk te maken. Bruil stort vervolgens beton in de mal uit hun assortiment dat vezelversterkt beton bevat. Wanneer het beton hard is, kan de mal worden verwijderd met water onder hoge druk.

Directeur Roland Stapper van 3Dealise gaf de volgende toelichting: “Deze nieuwe technologie is belangrijk om twee redenen:

Allereerst opent het een wereld van nieuwe mogelijkheden voor architecten: onregelmatig gekromde vlakken, lichtgewicht halfopen mesh of honingraat structuren, elementen versierd als 17e-eeuws ambachtswerk, etc. Bevrijd van technische beperkingen is de verbeeldingskracht van de architect de nieuwe limiet.

Ten tweede, omdat deze nieuwe technologie grootschalig vezelversterkt beton kan produceren, is het klaar voor gebruik in reële toepassingen. Er zijn veel verhalen vol verwachtingen over 3D printen, maar met verwachtingen kunt u geen gebouw maken. U heeft technologie nodig die werkt.

Twisted H-profile produced with 3D printing exhibited at GEVEL 2015     3D printer at 3Dealise
Left: Twisted H-profile produced with 3D printing exhibited at GEVEL 2015
Right: 3D printer at 3Dealise