Press Release - 115.000 liter geprint in eerste zes maanden

Europa’s eerste onafhankelijke 3D zand print centrum print 115.000 liter zand in eerste zes maanden

In mei dit jaar startte 3Dealise het eerste onafhankelijke 3D zand print centrum in Europa. Bij de opening van de Euromold expositie maakt 3Dealise bekend dat het in de eerste zes maanden 115.000 liter zand heeft geprint. 3Dealise gebruikt daarvoor een enorme printer, die producten tot het formaat van een telefooncel (bouwvolume 1800 x 1000 x 700 mm) binnen 24 uur kan printen.

Het printen van zand wordt als revolutionaire innovatie toegepast bij het direct maken van grote zandvormen voor het gieten van metaal. Daardoor is voor het eerst in de geschiedenis geen model meer nodig, waardoor een volledige productiestap wordt overgeslagen. Het 3D printen van zandvormen is bij uitstek geschikt voor het genereren van prototypes en kleine series metalen producten.

Vrijheid

3D printen van zandvormen maakt ‘vrijheid van ontwerp’ mogelijk, omdat traditionele ontwerprestricties zoals lossingshoeken niet meer gelden. Dit biedt een wereld van nieuwe modelijkheden, en de verbeeldingskracht van de ontwerper is de nieuwe limiet. Deze mogelijkheden worden bijvoorbeeld door klanten van 3Dealise gebruikt om lichtere producten met minder materiaal- en energiegebruik te ontwikkelen, of om vrij van restricties kunstvoorwerpen te realiseren.

Industrieel en hoogwaardig 3D printen is technisch complex, en voor veel organisaties is dat een drempel om ermee aan de slag te gaan. 3Dealise neemt die drempel weg door een full-service concept aan te bieden inclusief 3D scannen en engineering van zandvormen. Zo krijgen organisaties de vrijheid om zonder investering te profiteren van de nieuwe mogelijkheden van 3D printen.

Directeur Roland Stapper van 3Dealise gaf de volgende toelichting: “Deze nieuwe technologie is belangrijk om twee redenen:

Allereerst is het succes van producenten in hoogontwikkelde regio’s afhankelijk van het vermogen om snel te innoveren en ideeën om te zetten in prototypes en vervolgens producten. Door klanten in staat te stellen om direct van een hoogwaardig computer ontwerp naar een prototype van hoge kwaliteit en hoge nauwkeurigheid te gaan, wordt de prototypecyclus versneld en dat biedt producenten in deze regio een cruciaal voordeel.

Ten tweede is er een belangrijke trend weg van massaproductie en richting op maat gemaakte producten, ontworpen om aan specifieke behoeften te voldoen. 3D printen is bij uitstek geschikt voor productie op maat, omdat elke print anders kan zijn. Lokaal produceren is cruciaal in dit concept, omdat de transporttijd voor maatproducten geminimaliseerd moet worden.

3D_Printer_3DealiseSand_Prints_for_Ø1200mm_Pump
Left: 3D printer at 3Dealise
Right: sand prints for a Ø1200 mm pump

Complex_ImpellerFreedom_of_Design_Artwork